
I. FOREWORD

II. HISTORY
War
Killing of journalists
Newspapers closed, media in exile
TV stations closed

III. LEGISLATION
General
Overview of the legal base
The Constitution
Law “On Press and Other Media”
Law “On Television and Radio”
Regulations on “Order of Licensing in Sphere of
Television and Radio”
Criminal code (libel)

IV. SYSTEM / STRUCTURE OF MEDIA
General
Self-censored journalism
Lack of professionalism
Private radios: a new opening?

Media structure
Statistics

Electronic media
State Television
Private televisions
Financing of TV stations
Radio
Licensing

Press
State-owned press
Private media
Akbarali Sattorov’s press group
Sharif Hamdamov’s press group
Newspapers with political content
Economy of the newspapers

V. ACTIVITIES OF INTERNATIONAL ORGANIZATIONS

2
3
3
4
5
6

7
7
8
8
8
9
10

10

11
11
11
13
13
14
14
14
14
15
16
16
17
18
18
18
19
20
20
21

23

CONTENT



The weakness of the media in
Tajikistan is due to many different
reasons, at the same time structural
and linked to the general political,
social and economic circumstances
in the country: consequences of the
civil war, loss of competent journal-
ists (killed or exiled), high costs of
production (price of paper for news-
paper amounting sometimes to 30%
of the expenses, usual high costs of
TV production), self-censorship,
pressure exerted on journalists and
editors by politicians not used to rela-
tively free press, ruined economy.
The fact that there is presently no
daily newspaper in the country
speaks for itself: for economic rea-
sons it is not likely that a daily could
start up soon and become sustain-
able in the long run. The general bad
situation of the media and journal-
ism is at the same time appealling
and perfectly understandable: no-
one would probably consider that any
important institution in the country
(the government, the state, the ju-
dicial system, civil society) is func-
tioning in a comprehensive way.

To function, the media requires rela-
tive understanding and acceptance
of its role. Despite their contradic-
tions and the need for a revision, the
existing Constitution of the Republic
of Tajikistan, laws, and legal media
regulations can provide a basis for

the development of a reasonably plu-
ralistic and free media system. But,
the absence of the functioning of the
judicial system makes it impossible
at present to have a basis to under-
stand and, in the absence of juris-
prudence, what, for example, does
“libel” mean in Tajikistan today. The
same absence of clarity concerning
the conditions to obtain a TV or ra-
dio license and the fear of editors to
contest any refusal in Court also
make it impossible to work out a
basis for a coherent policy between
state- and privately- owned elec-
tronic media (with the hope to turn
the former into a public service).

Like the Constitution of the Republic
of Tajikistan and the democratic prin-
ciples contained therein, the laws on
the media in the country have no
deep roots, neither among the ma-
jority of media actors and politicians,
nor in the society. The state itself and
its functioning are still marked by
their very origin: a product of the
cessation of hostilities, with a Peace
Agreement signed in 1997 largely
based on Western inspired political
models, which cannot have been
assimilated in such a short time by a
society which only left the Soviet
Union to enter into a brutal civil war
in 1992. The general weakness of the
Tajik media and the fear of the jour-
nalists can only be reinforced by the

fact that the political leadership,
which signed and committed itself to
freedom of speech and freedom of
the media, is the same leadership
clearly accused to have been, just a
few years ago, directly involved in
numerous murders of journalists.

Time is therefore needed before any
significant change can take place in
the Tajik media field. Beyond the le-
gal or technical changes that might
be necessary to introduce into the
media structure, the chances for fu-
ture development for media and
journalism will depend on the readi-
ness of the politicians, the media ac-
tors, the representatives of various
public bodies, and of the Tajik soci-
ety to engage in a large debate on
the role that the media should and
could play in present Tajikistan.

This report is the result of a month-
long research in Tajikistan by two
media specialists André Loersch and
Mark Grigorian, in September 2000.
The objective of the research was to
provide an overview of the overall
media situation in the country, which
could serve as a base for possible
future activities of the Swiss Agency
of Development and Cooperation
SDC in media field in Tajikistan.

I. FOREWORD

....................................................................................................................................................FOREWORD
2



The history of media and journalism

in the post-soviet Tajikistan (1991-

2000) is, on the one hand,  marked

by a short period of relative open-

ness that the media experienced at

the time of the independence (Sep-

tember 1991) until the beginning of

the civil war (mid 1992). On the other

hand, it is also characterised by a

longer period of terror for journal-

ists and editors. Not having been in-

depth and systematically studied, the

first period is difficult to imagine con-

sidering that the present media situ-

It is a widely spread belief in

Tajikistan that the media played a

crucial and negative role in the start-

ing of the civil war which, in 6 years,

caused at least 50,000 dead, with

some estimations going up to

150,000 victims. But, contrary to the

repression which affected the jour-

nalists, this issue is unfortunately not

precisely documented. Nonetheless,

the importance and the influence of

the political leadership -both from the

government and the opposition side-

attributed to media is testified by the

During the first round of talks held

in Moscow in April 1994, Oleg Panfilov

recalls that the “constructive activ-

ity of the mass media in Tajikistan

and its limitation in accordance with

the goal of supporting the process

of national reconciliation” was con-

sidered by the negotiators as a meas-

ure of trust in the process of political

normalisation.

During the second round of talks in

Teheran in June 1994, the

opposition’s representatives failed in

II. HISTORY

War
............................................................................................................................... ........

ation in Tajikistan has been deeply

affected by the long list of killings,

tortures, arrests, exile, beatings, that

many journalists suffered from dur-

ing the eight years following that

short opening.  The Tajik media now

seems still deeply conditioned by this

recent past which left the journalists

with a legacy of a fear that “they feel

in their bones”, as a Dushanbe-based

editor put it during an interview.

Some well-established international

organizations such as the New York-

based Committee to Protect Journal-

ists (CPJ) attribute, without hesita-

tion an overwhelming responsibility

to the current Tajik leadership for the

terror exerted toward the journalists.

But, more than three years after the

signing of a peace agreement be-

tween the Tajik government and the

United Tajik Opposition (UTO) under

the auspices of the United Nations,

no significant effort has yet been

made to officially establish the

responsibilitiy for the murders of so

many journalists.

space given to media issues during

the Inter-Tajik talks that the govern-

ment and UTO initiated in 1994 un-

der the auspices of the United Na-

tions. A book by the Tajik journalist

Oleg Panfilov, due to be published in

Moscow and covering seven years

(1992-1998) of events in the media

field in Tajikistan, indicates that me-

dia was then in no way considered

as a public space for debate or in-

formation but as a dangerous

weapon, the use of which  had to be

negotiated in parallel to cease-fires.

....................................................................................................................................................HISTORY
3



HISTORY

getting the government’s delegation

to accept to include in the “text on

the agreement to a temporary cease-

fire a point on the re-start of activi-

ties of the media forbidden by the

authorities”.  Nonetheless, the final

document contains a mention of the

media, under the section dedicated

to the “cessation of hostile activities”

aiming at the “cessation of using all

channels of information and mass

media with the intention of under-

mining the process of national rec-

onciliation”1 . Freedom of press, as

The first years of the war constitute

the darkest period for Tajik media.

In 1994, the New York-based Com-

mittee to Protect Journalists (CPJ)

noted that “over the past three years,

Tajikistan has been the scene of one

of the most brutal, yet least noticed,

campaigns against press freedom in

the world”.3  With 27 confirmed cases

of murder, the death toll of journal-

ists in Tajikistan between 1992 and

1994 is “one of the highest CPJ has

ever documented”4 . As a compari-

son, “in recent years, only Algeria

and the former Yugoslavia have seen

comparable numbers of journalists

killed because of their profession”5 .

Shot dead in front of their houses,

kidnapped and then left dead in a

street or in a field, most of the mur-

ders recorded by CPJ were attributed,

....................................................................................................................................................

1 Quotations from the manuscript of Oleg Panfilov,
kindly put at the disposal of the authors of the present
report. The book is due to be published in Moscow.
Olev Panfilov, a Tajik journalist, lives in Moscow since
1992. On the side of the opposition, he participated
as a special advisor in the 1994-1997 inter-Tajiks
talks.

2 “Tajikistan, Freedom of Expression still Threat-
ened”, Human Rights Watch, November 1999, vol.
11, No. 14 (D).

3 “A Retreat to Tyranny : Tajikistan Unreported
War Against Press Freedom”, Committee to Protect
Journalists, 1994.

4 Ibid.

5 Ibid.

6 Case recorded by CPJ of Khushvakht Haydarsho,
secretary of the editorial board of the Tajik newspa-
per Jumhuriyat, who was shot dead on May 18, 1994,
near his home in Dushanbe. He published a series of
articles on “the criminal and political Mafia” in
Tajikistan.

well as demands for liberation of the

journalists from the opposition’s side

have also been regularly mentioned

during the successive Inter-Tajik

talks, as well as the right of repre-

sentatives of both sides to have ac-

cess to National Television. Last but

not least, the lifting in August 1999

of the ban imposed on political par-

ties and mass media, which had been

imposed in December 1993, came as

part of the General Agreement

signed by UTO and the government

in June 1997. It was “contingent on

the completion of the second stage

of the military protocol, contained in

the General Agreement, under which

UTO fighters were to be integrated

into government forces”2 . It is with

this conceptual legacy, with the close

link between the role of the media

and that of political and armed forces

during the conflict, that the Tajik so-

ciety now faces the challenge to es-

tablish a reasonably well-functioning

media system in accordance with the

democratic goals proclaimed by the

Constitution of the Republic.

Killing of journalists
............................................................................................................................... ........

by people close to the victims (mainly

colleagues), to paramilitaries of the

People’s Front of President Emomali

Rakhmonov, or to armed groups af-

filiated to it. Even if reasons for the

murders remain unclear in some

cases, many of the killed journalists

appeared to be Pamiri, originating

from the region of Gorno-Badakhsan,

often considered as an Islamist

stronghold by the government’s par-

tisans and which population had fre-

quently been targeted during the

fighting. A speech or an article criti-

cizing certain political groups would

be enough to provoke the death of

some of the journalists, and report-

ing on sensitive subjects such as “the

criminal and political Mafia” in

Tajikistan6  could prove fatal.

Such a record brought President

Rakhmonov the questionable honour

to be classified in 1996 in the fifth

rank on the “Ten Worst Enemies of

the Press” annual list established by

CPJ, with the names of statesmen

considered accountable for “abysmal

press conditions in their own coun-

tries”. Mr Rakhmonov was only sur-

passed this year by the leader of the

Algerian Armed Islamic Front Abu

Abdul Rahman, Chinese President

4



Deng Xiaoping, Nigerian President

Sani Abacha and Turkish Prime Min-

ister Mesut Yilmaz7 . The same year,

President Rakhmonov was classified

in a similar macabre list, the “hit pa-

rade” established by the French

organisation Reporters sans

Frontières: 14th out of 25 statesmen8.

Interestingly enough he, neverthe-

less, was not the first Central Asian

leader on the list, but the third: the

Turkmen Saparmurat Niyazov ap-

peared fourth and the Uzbek Islam

Karimov seventh. President

Rakhmonov does not appear on the

last CPJ’s list of the “Ten Worst En-

emies of the Press” established on

May 3, 2000. In the sixth position,

Central Asia is, however,  repre-

sented by the Kazakh President

Nursultan Nazarbayev.

The pressures exerted against jour-

nalists remained constant after 1994,

even if in less dramatic proportions

than between 1992 and 1994. The

decrease may be due to the fact,

stated by CPJ, that almost all inde-

pendent journalists had fled the

country by that time.9  But, even at

a reduced frequency, the incidents -

murders, harassment, beatings- re-

corded by organizations such as CPJ,

Reporters sans Frontières or Human

Rights Watch would be enough to

keep a constant pressure on the jour-

nalists and continuously remind them

of the danger of their profession. The

targets would frequently appear to

be either journalists having a repu-

tation of relative independence like

Mohyedin Alempour, chief of the Per-

sian service of BBC (shot dead in

Dushanbe in December 1995)10 , spe-

The ban on the activities of opposi-

tion parties was imposed by the Su-

preme Court of Tajikistan in June

1993. Activities of groups such as the

Democratic Party, the Islamic Revival

Party, the National movement

“Rastokhez” (Revival) and the Asso-

ciation “Lahli Badakhshon” were ter-

minated. In December 1993, the reg-

istration of six newspapers of these

organizations was invalidated. Ac-

cording to Oleg Panfilov, 19 news-

papers were then forced by the au-

.................................................................................................................................................... 5

cializing in sensitive issues like Viktor

Nikulin, specialist of armed and po-

litical conflict in Tajikistan (shot dead

in Dushanbe in March 1996)11 , or in

investigations about the drug trade,

like Jumakhon Hotami, Ministry of

Interior Press Centre Chief who had

chaired a television program called

“fight against crime” (shot down in a

suburb of Dushanbe in July 1999)12 .

According to data of the Moscow-

based organization Glasnost Defence

Foundation, not one single year from

1992 until 1999 passed by without a

Tajik journalist being killed. The year

2000 is no exception with at least

two victims, the last being Iskandar

Khatloni, a Tajik journalist living in

Moscow, killed at his home by un-

known men in September.

Newspapers closed, media in exile
............................................................................................................................... ........

thorities to close down. As a result,

wrote CPJ in 1994, “today, the na-

tional press in Dushanbe consists of

a few state-owned newspapers, with

one exception (…) The sole private

publication, the Russian-language

Biznes i Politika, can hardly be con-

sidered a newspaper. It publishes

mostly advertisements and sparse

statistical information about the

economy”.13

Some media were coming out in ex-

ile, among which the well-known

newspaper Charoghi Ruz, closed by

the end of 1992, which resumed

publication in Moscow. Charoghi Ruz

came out in 1994-1995 thanks to a

90,000 U$ grant form the National

7 List reproduced in a study in Dortmund Univer-
sity in 1999 on the situation of the media in Tajikistan :
Christoph Schüpp “ Studienarbeit, Medien in
Tadschikistan unter besonderer Berücksichtigung der
Situation von Journalisten ”, Universität Dortmund,
Institut für Journalistik, Germany.

8 Christoph Schüpp, op cit.

9 “Tajikistan : Year in Review”, Committee to pro-
tect Journalists, 1995, quoted in Christoph Schüpp,
op cit.

10 Case recorded by CPJ, mentioned in Christoph
Schüpp, op. cit.

11 Oleg Panfilov, op. cit.

12 Recorded in “Tajikistan, Freedom of Expression
still Threatened”, op. cit.

13 “Tajikistan, Freedom of Expression still Threat-
ened”, Human Rights Watch, November 1999, vol.
11, No. 14 (D).

THE MEDIA SITUATION IN TAJIKISTAN / André Loersch & Mark Grigorian



HISTORY

Endowment for Democracy. The

founder of the newspaper is Dodojon

Atovulloev, and the Editor-in-Chief

Salim Ajubov. Because they do not

feel that their security would be guar-

anteed, they have still not yet de-

cided to return to Tajikistan. Some

On February 21, 1994, the Chairman

of the Supreme Soviet of Tajikistan

Rakhmonov signed a Decree of the

Presidium of the Supreme Soviet of

Tajikistan “On Putting in Order the

Activities of Television and Radio in

the Republic of Tajikistan”, of which,

in particular: “Pending acceptance of

the mentioned law [“On Television

and Radio”], suspends in the entire

territory of the Republic the activi-

ties of non-state structures of tele-

vision and radio”. As a result, the

main experiences of private televi-

sion in Tajikistan (initiated in 1989

with the creation of the broadcast-

ing company Ekran, which changed

its name in 1993 to Somonen, and

was followed by the launching of

Dzhaikhon-oro and Temurmalik in

Khudjand) were interrupted. Presi-

dent Rakhmonov’s decision, however,

does not appear to be strictly linked

to the events of the civil-war and,

according to Christoph Schüpp, could

just be related to political rivalry,

economy (control of the limited ad-

vertisement market by the state TV)

or an attempt to stop the intrusion

of Western productions broadcast by

the private televisions14 . Apart from

some local initiatives, tolerated by

the authorities, Tajikistan was then

left, in terms of local broadcasters,

only with the strictly government-

controlled national television. For

political reasons, when the news cov-

erage of Tajikistan would not suit the

government, the re-broadcasting of

Russian TV channels in Tajikistan

would simply be interrupted, which

happened several times. As for ra-

dio, no private station had started

functioning in Tajikistan until in.

....................................................................................................................................................6

issues of Charoghi Ruz are distrib-

uted in the country, after being

smuggled into Tajikistan. Several

media of the Islamic Revival Party

were coming out in Afghanistan

(newspaper Najot, radio station Voice

of Free Tajikistan) and in Pakistan

(bulletin Jaikhun). By August 12,

1999, the ban on the opposition par-

ties and their newspapers was lifted

and  some of them resumed or

started publication, such as Najot and

Mizon (see below).

TV stations closed
............................................................................................................................... ........

Requirements of “objective” cover-

age of events in Tajikistan since 1992

repeatedly resulted in the termina-

tion of importing Russian newspapers

into the country, and occasionally

became the reason of armed skir-

mishes for the TV and Radio

centers.On May 6, 1992, supporters

of the opposition captured the tele-

vision building in Dushanbe. On the

same day, an attempt from the op-

position to capture the radio build-

ing ended in an armed confrontation

which lasted around two hours.15

14 Christoph Schüpp, op. cit.

15 Oleg Panfilov, op.cit.



Apart from some contradictory and

restrictive aspects of the texts on

media law, the legal situation of the

media in Tajikistan also suffers from

an absence of court practice on de-

cisive issues which usually strongly

determine journalism practice (like

libel), as much as of a comprehen-

sive vision of the media system. “In

the last five years in the judicial prac-

tice in Tajikistan, no examination of

cases of libel are known”, wrote Said

Yunusov in a study published in

199916 . More generally, “there is vir-

tually no court practice of cases con-

nected with the activities of the me-

dia.”17  Such assertion might be ex-

cessive: some cases have been ex-

amined by some courts in Tajikistan,

but their decisions  only represent

some isolated precedents, not dis-

cussed or contested in a comprehen-

sive framework. They do not, there-

fore, form a basis for the develop-

ment of a coherent jurisprudence.

Cases like the one of Vose, described

further in the section “Criminal code

(libel)”, only give the image of a ju-

dicial system being under the influ-

ence of politicians. This absence of a

developing jurisprudence together

with the total non-existence, in some

cases, of clear procedures to appeal

against decisions taken by the au-

thorities (such as the refusal to give

a broadcasting license to a private

television or radio) contribute to

deepen the present “great gap (…)

between the norms declared by the

Constitution and  reality.”18  In theory,

freedom of speech and freedom of

the media are guaranteed by the

Constitution. But, as far as the ap-

plication of these principles is con-

cerned, “every manifestation of dis-

agreement with the policy of the gov-

ernment is being punished.”19  This

might take different forms: “the sei-

zure of the issues of some newspa-

pers, the unclear interdiction by the

authorities to publish some material,

physical persecution and intimidation

of independent journalists.”20

The legal basis of freedom of speech

and media activities in Tajikistan are

essentially defined by the Constitu-

tion:  laws “On Press and Other Me-

dia” and “On Television and Radio”,

together with laws “On Copyright and

adjacent Rights” and “On State Se-

crets”. The evolution of the media law

since the declaration of the country

in 1991 is generally perceived as a

restrictive one. An in-depth analysis

published in June 1999 in the state-

owned newspaper Narodnaïa Gazeta,

co-signed by Djunaid Ubodov and

Bahodoor Kosimov (the latter Man-

aging Director of the organization

Internews in Tajikistan), gives an il-

lustration of this evolution. Adopted

in December 1990, the law “On Press

and Other Media” was born, so the

authors, “in a period of democratic

romanticism”. It “clearly forbids

whatever interference from the side

of acting bodies, governmental and

public organs, in the activities of

media (art. 36), establishing the

criminal character for any violation

of this fundamental principle of in-

dependence and functioning of the

media”21 . On the contrary, say the

authors, the law “On Television and

Radio”, adopted in 1996, clearly lim-

its in its 6th article the principle of

non-interference to the only “creative

.................................................................................................................................................... 7

III. LEGISLATION

General
............................................................................................................................... ........

16 Said Yunusov, Media Laws and Practice in
Tajikistan. In: Press Laws and Practice in the Coun-
tries of CIS and Baltics. – Glasnost Defense Founda-
tion, Moscow, 1999.

17 Ibid

18 Ibid

19 Ibid.

20 Ibid.

21 Djuinaid Ibodov, Bahodoor Kosimov, “ Mir
informatsii bez granits ? ” (“ World of Information
without borders ? ”), Narodnaïa Gazeta, Dushanbe,
24 June 1999.

THE MEDIA SITUATION IN TAJIKISTAN / André Loersch & Mark Grigorian



LEGISLATION

activity of TV-radio- organization”,

thus providing  the authorities with

a “perfect legal tool” to make ob-

stacles or to interfere in any form

and by any means in the concrete

activity of any “undesirable media”.22

Reading through the legal texts con-

cerning the media hardly reveals any

idea of any comprehensive media

strategy from the legislator’s side.

In terms of electronic media, the

texts acknowledge two forms of

broadcasters: “gosudarstveni i ne-

gosudarstveni” – “state” TV or ra-

dio, and “non-state” TV or radio, with

no mention of any kind of public ser-

vice. The mission of the state broad-

caster is roughly defined, with ac-

cent  on the obligation to put on the

air “official announcements, decisions

of legal bodies, executive and judi-

cial powers officially available” (ar-

ticle 6). The whole functioning of the

state media thus appears essentially

orientated towards the activities of

the acting state structure, with no

larger mission, frequently devoted to

public media in other countries, such

as aiming to represent different

points of view or to maintain a par-

ticular form or culture. In fact, the

only form of pluralism established by

law in the media concerns the lan-

guage, article 19 of the law “On Tele-

vision…” stipulates that “TV and ra-

dio companies broadcast in the state

languages, and also in other lan-

guages”.

....................................................................................................................................................8

22 The article 6 of the law states that : “ Interfer-
ence of governmental organs, local authorities and
their acting bodies, political parties, public
organisations and any citizen in the creative activity
of TV-radio-organisations, together with censorship,
as well as control over the ideological content of the
TV-radio-programs is forbidden ”. (Free translation).

23 “The rights and freedoms of citizens can be re-
stricted only to ensure rights and freedoms of other
citizens, public order, defense of the constitutional
order and territorial integrity of the republic.”

The Constitution

The Constitution of Tajikistan, like

constitutions of some other post-so-

viet countries, contains substantial

principles in terms of defense of hu-

man rights and freedoms, including

the freedom of speech. At the same

time, it includes grounds for restric-

tion of those freedoms.

Article 30 of the Constitution declares

that:

“Freedom of speech, press, right

to use mass media is guaranteed

for everyone”;

“State censorship and persecution

for criticism is prohibited”;

“The list of information concern-

ing state secrets is determined by

the law.”

Common restrictions of freedom of

speech are contained in article 7

(“Propaganda and actions directed to

split the unity of the state are pro-

hibited”), and article 11 (“Propa-

ganda of war is prohibited”). But,

Said Yunusov pays special attention

to article 1423 , considering that the

formula of “public order” is so broad

that it could be used to restrict all

human rights and freedoms, includ-

ing the freedom of speech. The Con-

stitution also guarantees the invio-

lability of private life (article 23), a

norm that may limit the freedom of

the media, and does not include free-

dom of speech in the list of freedoms

that cannot be limited by Martial Law

(Article 47). The text of the Consti-

tution does not mention the right of

the people to receive information.

Law “On Press and Other Media”

The law “On Press and Other Media”,

like the same laws of Kazakhstan,

Uzbekistan and Armenia, was

adopted in 1990 before the Soviet

Union was officially dissolved by the

leaders of Russia, Ukraine and

Belarus. It is a replica of the Soviet

law with the same name, and repeats

its spirit and logic. This law was

amended on 14.03.92; 01.02.96;

12.12.97 and 11.12.99. According to

different analyses in Tajikistan, the

amendments decreased the level of

freedom of speech. According to the

Article 2 of the law “On Press…”, the

media in Tajikistan is free, every citi-

zen of the country has the right to

freely express his or her views and

opinions, disseminate them in any

form in the press and other media,

and censorship is forbidden. Article

Overview of the legal base
............................................................................................................................... ........



5 says that the state, the political

and public organizations, as well as

officials are obliged to provide infor-

mation to the media. In case the

state officials and public organs pre-

vent journalists from doing their du-

ties, force them to publish or not to

publish information, they could be

punished and fined (article 36).

An important element of journalism

is contained in article 29, which says

that a journalist has no right to un-

veil his sources of information, ex-

cluding the cases, when this might

be requested by a court. Lawyer

Djunaid Ibodov24  believes that the

phrase “has no right” is too strict,

and should be replaced by “may not”

or “could not”. This article contains

also limitations. It forbids to unveil

any information that can make pub-

licly known the identity of a juvenile

delinquent without his prior consent,

and contains a ban to predetermine

a court decision. The Law on Press

contains several other limitations.

Article 6, under the title “Inadmis-

sible Abuse of Freedom of Speech”,

bears the key restrictions. Accord-

ing to that article, the media cannot

publish state and other secrets; calls

to coup d’état; war propaganda, vio-

lence and cruelty; racial, national, re-

ligious discrimination or intolerance;

pornography, calls to commit crimi-

nal and other crimes, as well as in-

formation defaming the president

and the country (such provisions are

qualified by Reporters sans

Frontières as means frequently used

by authoritarian governments in or-

der to repress any criticisms in re-

spect of the authorities in position25).

According to Nicolas Daniloff, articles

of this kind (they exist in respective

Armenian and Azerbaijani laws on

press) are controversial, because

they limit the freedom of speech,

while mistakes in journalism, as well

as in any other sphere of human ac-

tivities, are inevitable26.

The same restrictions are mentioned

in article 22 of the law, according to

which media containing the type of

information mentioned in article 6,

should be forbidden. The same ar-

ticle states that it is forbidden to pre-

vent distribution of media, “includ-

ing by requisitioning its circulation

or a part of it”. This means that, in

several cases, the actions of the of-

ficials of the printing house Sharki

Ozod are illegal (see below). A court

can decide to close a media outlet, if

the provisions of articles 6 and 22

are violated. The presence in the law

of a chapter on the “Rights and Ob-

ligations of Journalists” is in itself

controversial, as such rules belong

more to the general understanding

of the functioning of the media than

to pure legislation, except the usual

relevant aspects of the civil and the

penal code (such as respect of the

privacy or libel). Article 33 of the law

also appears questionable and may

become a basis for arbitrary and

political decisions. According to that

article, foreign journalists can be

deprived of accreditation, if they

“systematically prepare and spread

misinformation about the internal

and foreign policy of the  Republic of

Tajikistan, so harming its interests”.

Law “On Television and Radio”

This law, which was adopted on

14.12.96 and amended on 30.06.99,

appears more restrictive for the free-

dom of speech than the law “On

Press…”. It places state- and private-

TV and radio in unequal conditions,

giving advantage to the state TV and

radio. First of all, by giving the State

Committee for Television and Radio

(usually described as “Gosteleradio”)

the competence to give licenses to

the private TV and radio stations,

which are de-facto its potential com-

petitors. In its first draft, this law was

however not even taking into con-

sideration private broadcasters. “As

a result of our lobbying, we suc-

ceeded in obtaining the introduction

of the status of private media in the

law”, says Bohodoor Kosimov from

Internews27 .

The state TV and radio have priority

in using the state wire networks (ar-

ticle 8), and the state has the mo-

nopoly for international activities, i.e.

re-broadcasting foreign TV- and ra-

dio-stations, foreign programs, buy-

ing programs and selling them. (ar-

ticle 5). The social defense of the

employees of state TV and radio com-

panies are established by the law

(article 31), which also clarifies the

sources of financing for state com-

panies (article 32).

.................................................................................................................................................... 9

24 Said during a seminar on  “Legislative Education
of Journalists”, – in Kairakkum, September 13-15,
2000.

25 Reporters sans Frontières, introduction to the
Annual Report, 2000.

26 “Paradoxes in the Caucasus: A Report on Free-
dom of the Media in Azerbaijan and Armenia”, by
Nicholas Daniloff for the Committee to Protect Jour-
nalists, January 1998.

27 Interview Cimera, Dushanbe, September 2000.

THE MEDIA SITUATION IN TAJIKISTAN / André Loersch & Mark Grigorian



LEGISLATION

Article 3 lists the principles of activi-

ties of TV and radio stations. They

are:

- objectivity of information;

- reliability;

- right of the citizens to receive

information;

- free expression of (own) views

and opinions;

- respect towards general norms

of morale;

- strict observance of profes-

sional ethics.

Only juridical persons in the Repub-

lic of Tajikistan can be founders of

TV and radio organizations (article

11). The activities of TV and radio

companies can be terminated by a

court, but the law does not say on

what grounds, or in what cases could

a court take such a decision. Control

over the ideological contents of the

programs is prohibited. State organs

and officials, political parties and

public organizations, as well as pri-

vate persons cannot intervene in the

“creative work” of the TV and radio

organizations (article 6). The right

to obtain information for TV and ra-

dio organizations and their workers

is stated in article 20.

Regulations on “Order of Licens-

ing in Sphere of Television and

Radio”

Signed on 14.11.97, this is the very

document according to which broad-

casting licenses are given to elec-

tronic media. “Regulations on Order

of Licensing in Sphere of Television

and Radio” is the document which

plays the most important role in ob-

taining broadcasting licenses (see

below the chapter “Media system”,

section “licensing”).

Criminal code (libel)

Article 135 of the Criminal Code gives

the following definition of libel: “The

spreading of notoriously false infor-

mation attacking someone else’s

honour and dignity or undermining

his reputation”. Court practice has not

yet established a substantive defini-

tion of libel in Tajikistan. The slight

information about such cases, like

the one of Vose, gives more indica-

tion on the defective functioning of

the judicial system in Tajikistan than

it provides a base for the develop-

ment of any consistent jurisprudence

on this subject. Described to the au-

thors of this report during direct in-

terviews, the same case was also re-

corded by Human Rights Watch in

its above-mentioned report. In 1999,

the procurator of Vose, in southern

Tajikistan, launched a criminal case

for libel against the editors-in-chief

of two newspapers which, in 1997,

had published critical articles on the

Chairman of the Executive Commit-

tee of Vose. The latter had then al-

ready attacked the journalists who

made the articles, but the latter won

the case. Despite this discharge, the

editors-in-chief were then harassed,

notably by the police, who tried to

bring them by force to an interroga-

tion. When both of them went to the

Vose procurator’s office in 1999 ac-

companied by a representative of the

Memorial Fund in Memory and De-

fence of the Journalists, they met the

deputy procurator who, at the end

of the meeting, according to the

Human Rights Watch report “ac-

knowledged that he was at fault and

that he was only obeying the orders”

of the Chairman of the Executive

Committee. On January 1999, more

than one year after the journalists

had won their first case, they were

attacked again, this time for slan-

der, and sentenced to three years of

imprisonment. They were finally lib-

erated after letters of protest were

sent to President Rakhmonov by vari-

ous national and international jour-

nalist organizations.

....................................................................................................................................................10



No daily newspaper, no private tele-

vision broadcasting in the capital

Dushanbe, no private radio in the

whole country: like the entire soci-

ety, the media system in Tajikistan

finds itself in a difficult transitional

period. The sometimes contradictory

and limiting laws in vigour concern-

ing the media, and the lack of con-

crete judicial cases as a basis for a

further development of the freedom

of the press are not the only rea-

sons for that. In fact, a purely legal

approach to the question would

prove a too restrictive one to envis-

age action to contribute to develop-

ing the media in Tajikistan. Analyses

underlining the deficiencies of the

laws are of course well-founded from

a theoretical point of view. For ex-

ample, the observation that “the ab-

sence in the Law of norms obliging

the authorities’ organs and other

subjects to put information at the dis-

posal of the media can reduce to nil

that same right to receive informa-

tion”28  is not only relevant within the

Tajik context. It also fits with the path

followed during the last decade by

some countries in Western Europe in

the sphere of the right to informa-

tion, with new laws and regulations

including the obligation of the au-

thorities to provide journalists with

information on their activities. But

such laws have generally been the

fruits of a relatively long experience

of democracy, of a concrete practice

and numerous debates.

In Tajikistan some legal adaptations

might be needed but, more gener-

ally speaking, it is the whole social,

political and economical environment

in which a media system can nor-

mally function which is lacking. Be-

yond the legal technical problems

and the general non-functioning of

the judicial system, its apparent sub-

mission to the political power, it is

the broad lack of discussion on the

role of media which is in cause. Le-

gality is one important concept, but

so is the one of legitimacy when press

comes into question. If  better un-

derstood, this concept would, with

no doubt, be as efficient as a new

law to bring more quality into the

content of the media, and more tol-

erance towards the journalists. Be-

yond the reluctance of the state ap-

paratus to deliver licenses to private

broadcasters, one is also particularly

struck by the absence of any clear

vision of the media system that

would be adapted to Tajikistan in the

near future. All debates on media

now seem to focus on the opposition

between the “state controlled” me-

dia, with no reference to its possible

future transformation into a “public

service, and the “independent” or

“private” media, based on models

developed in countries with a com-

pletely different political and eco-

nomic background. Very little atten-

tion seems to be paid to the plural-

ism of the media, and the comple-

mentary role different types of me-

dia should play. And with no broader

understanding of those notions, new

laws run the risk to remain empty

words.

Self-censored journalism

If nothing else, the atmosphere of the

Tajik capital Dushanbe gives a first

indication of the psychological con-

sequences of the civil war, with the

streets rapidly emptying as dusk ap-

pears. Even if indicators show a de-

crease of violence in town, the feel-

ing of uncertainty is still well spread,

and so is the mistrust of the police,

often considered helpless. This gen-

.................................................................................................................................................... 11

IV. SYSTEM / STRUCTURE OF MEDIA

General
............................................................................................................................... ........

28 Djuinaid Ibodov, Bahodoor Kosimov, “  Mir
informatsii bez granits ? ”, Narodnaïa Gazeta,
Dushanbe, 24 June 1999, op. cit.

THE MEDIA SITUATION IN TAJIKISTAN / André Loersch & Mark Grigorian



SYSTEM / STRUCTURE OF MEDIA

eral atmosphere, more incentive to a

withdrawing attitude than to the tak-

ing of risks, no doubt also influences

the journalists in their everyday

behaviour and work, the carefulness

expressing itself, in this case, in avoid-

ing to address particular controver-

sial or sensitive issues. “There are no

courageous journalists in Tajikistan,”

says Galina Nazarova29, National Co-

ordinator of WIMCA (Women in the

Media of Central Asia). “But, I cannot

judge them. Our journalism needs re-

habilitation. Fear broke down many

of our colleagues.”

There appears to be no systemati-

cally organized censorship in

Tajikistan in the sense that, for ex-

ample, there is no special body dedi-

cated to reading all newspapers prior

to their printing and entitled to ban

any article from being published.

Direct censorship occurs occasionally

and is conducted by the employees

of the state publishing house Sharki

Ozod, which is printing almost all

newspapers in Dushanbe. One case

of censorship of an article in Biznes i

Politika was recorded by  Human

Rights Watch30, and a similar case

was told to CIMERA by Mukhtor

Bokizoda of the Memorial Fund in

Memory and Defense of the Journal-

ists of Tajikistan: “A story about the

Prime-Minister Abdumalik

Abdulazhanov was ready [to be pub-

lished in Surush]. People from the

printing house came and told the

editor to take that story away from

the front page. He did not. Then they

took acid and erased [from the zinc

forms] whatever they wanted.” Hu-

man Rights Watch also reports about

occasional interruptions of programs

of Russian television and radio in

1998. But even in the absence of sys-

tematically organized censorship,

“journalists exercise significant self-

censorship, a skill they honed in the

Soviet era, because they are acutely

aware that criticizing or publishing

sensitive information on government

figures or policy, controversial politi-

cal actors, powerful war lords or drug

bosses could result in reprisals. This

in itself is so effective that informa-

tion on these subjects rarely reaches

the Tajik media.”31  Some observers

consider that self-censorship simply

affects the whole information pro-

duced by the media. “All topics are

self-censored,” says Zuhra Halimova,

Executive Director of the Open Soci-

ety Institute in Dushanbe. “Newspa-

pers write about everything, but in

a very diplomatic way. The journal-

ists are cutting edges.”32

Self-censorship naturally influences

much more editors than journalists.

As Zuhra Halimova puts it, “the edi-

tors are thinking and thinking again

– for 100 times, probably, before

publishing “sharp” material. They ask

themselves, will this or that story

change anything, could something

happen with the newspaper, journal-

ist or themselves, or not?”. For the

editor of a private newspaper in

Dushanbe,  however, the question is

not only linked to self-censorship:

“Self-censorship is another problem.

I have much more information for

every issue than the one I publish. I

know everything that happens. I

know why the military operations

have started, why RTR (Russian state

television) says that Khattab is in

Tajikistan33. But, if I publish some of

this stuff, none of my sources would

confirm the information.”34  Jan

Malekzade, Deputy Head of Mission

for the Organization for Security and

Co-operation in Europe (OSCE) in

Tajikistan, talking about the weekly

Asia Plus, often considered as one of

the most serious newspapers in

Tajikistan, says: “The director of Asia

Plus is not openly critical towards the

government, but he does what he

can – he must manoeuver. The edi-

tor of Biznes i Politika cannot put

everything she wants in the news-

paper because of the danger that she

could be harassed”.35  Furthermore,

the journalists would not feel sup-

ported enough to take too many

risks. As Mukhtor Bokizoda puts it,

not only “the journalists have no sup-

port from the government”, but “they

have no support either from their col-

leagues. All this prevents the writ-

ing of critical articles. There are no

guarantees that the author of such

an article would not be “liquidated”;

and harassment by telephone is very

frequent.” As an illustration of this

lack of solidarity and culture of as-

sociation, it was striking to see more

than thirty editors and journalists

gathered in a seminar on media le-

....................................................................................................................................................12

29 CIMERA interview, Dushanbe, September 2000.

30 A paragraph in a story published in the Novem-
ber 5, 1998 issue, came out blank in all copies of
Biznes i Politika. See: Human Rights Watch.
Tajikistan. Freedom of Expression Still Threatened.
November 1999, op.cit. Error! Reference source
not found.

31 Human Rights Watch. Tajikistan. “Freedom of
Expression Still Threatened”, op.cit.

32 CIMERA interview, September 2000.

33 Khattab, a warlord or Arab origin is a well-known
Chechen field commanders. The Russian television
reported in September 2000 that Khattab had come
to Dushanbe and that he would then have been hid-
ing somewhere in Tajikistan, intending to join the
Uzbek opposition. The report was immediately con-
tested by Tajik officials.

34 CIMERA interview, September 2000.

35 CIMERA interview, September 2000.



gal issues, being unable to say what

the case of the journalists sentenced

in Vose was about36  (see above

“Criminal code (libel)” section).

Lack of professionalism

Self-censorship is accompanied by

(and results in) low professionalism.

Local media professionals and ana-

lysts are unilateral in criticizing the

low level of journalism and the ex-

isting journalism education. Nazarova

admits that “stories printed in the

social-political newspapers are not in-

teresting. The people do not buy

them, because they are not inter-

esting”. In terms of content, self-cen-

sorship is not enough to explain the

lack of substance of the information

offered to the public, causing some

people to rely more on external

sources of information than on na-

tional media to get news on current

events taking place in Tajikistan. In

1997, the Chairman of the Leninabad

province made a statement which

can still be considered relevant: “To

get objective and accurate informa-

tion, I and many friends turn to for-

eign broadcasters, particularly Radio

Free Europe”.37

In September 2000, armed clashes

in the Darband District, in Central

Tajikistan, opposed government

forces to a former opposition com-

mander, Mullo Abdullo, and some of

his supporters. From a journalistic

point of view, there could hardly be

at that time more actual events go-

ing on, with, maybe, the real end of

the civil war being at stake. Never-

theless there was hardly any infor-

mation available in the media dur-

ing this period. Biznes i Politika briefly

mentioned that after several weeks

of confrontation, the fighting had

been brought to an end and that an

agreement had been found with the

rebel commander. In the same week,

Asia Plus mentioned the armed clash,

but as a sub-part of an entire page

dedicated to the general who headed

the governmental forces against

Mullo Abdullo’s paramilitaries. As in

Biznes i Politika, there was no preci-

sion on the issue of the conflict and

on the precise content of the agree-

ment passed between the two sides.

Asked about the reasons for this ab-

sence of detailed information, Umed

Babakhanov, Director of Asia Plus,

mentioned two causes: the lack of

professionalism of the journalists,

and the non-availability of the infor-

mation. From their side, journalists

from the Russian service of Sadoi

Dushanbe (third channel of the state

television, broadcast in Dushanbe

and its surroundings) explained their

silence on this issue with arguments

having little to do with journalism.

They did not mention this event, they

said, because they had no one “on

the spot”. Asked then if they at least

had mentioned the fact that the news

had been given by other media (the

little information published by Biznes

i Politika or Asia Plus could have been

mentioned), they said they did not.

Asked if they tried themselves to get

more information on that, they said

they had not. Asked why, they could

not give a precise answer.38

In reality not only more precise in-

formation on the subject could have

been easily found by curious jour-

nalists, but also an interlocutor ready

to give information to media was ap-

parently available. On 14th  Septem-

ber, BBC announced the news of the

agreement, mentioning, as a source,

the Iranian radio from Mashhad on

12th September.39 On that day, the

Iranian radio put on the air a report

of a correspondent in Dushanbe who,

unlike his colleagues from the Tajik

media, managed to find an interlocu-

tor to comment on the events in the

person of the former opposition com-

mander Salamsho Muhabbatov, pres-

ently “member of the government of

Tajikistan”. Except this example, due

to the lack of training or the diffi-

culty to find proper information, jour-

nalism in Tajikistan appears also to

suffer from a lack of professional

habits -including simple curiosity-,

probably due to the absence of any

solid journalistic tradition.

Private radios: a new opening?

Given the price of paper, the lack of

potential resources from advertise-

ments and the general low financial

capacity of the potential readers,

there is little chance that any daily

newspaper with a significant content

in terms of news and analysis can

be produced soon in Tajikistan and

become self-sufficient. Given the de-

pendency of the private televisions

on greetings program and the gen-

eral costs of TV production, the de-

velopment of televisions able to com-

pete with the state television will also

take a long time. In this overall situ-

ation, private radio might bring an

.................................................................................................................................................... 13

36 During the seminar “Legislative Education of
Journalists”, – Kairakkum, September 13-15, 2000.

37 Nurmuhammad Niyozi, quoted in “Tajikistan :
Journalists Live in Danger And Fear”, Radio Free Eu-
rope, 18 March 1997.

38 CIMERA interview, September 2000.

39 “Tajik rebel group agrees to integrate into gov-
ernment forces – Iranian radio”, BBC, 14 September
2000.

THE MEDIA SITUATION IN TAJIKISTAN / André Loersch & Mark Grigorian



SYSTEM / STRUCTURE OF MEDIA

Electronic media
............................................................................................................................... ........

enlightenment and open the door to

more pluralism in the media, mak-

ing available a new daily voice to the

public. Radio costs are far more be-

low those of television. There is pres-

ently no private radio broadcasting

in Tajikistan, but in August 2000, the

State Committee for Television and

Radio delivered its first license to a

private radio. The latter was sup-

posed to start broadcasting in

Kurgan-Tyube in October 2000. Its

structure will be private, but the

project will be launched with the sup-

port of an external donator (Swiss

agency for Development and Co-op-

eration), and OSCE will supervise the

implementation of the whole process

during the first two years. This pre-

cedent might hopefully be the start

of a new policy of the state towards

private broadcasters, some of them

having in vain purchased a license

for years.

....................................................................................................................................................14

Statistics

Around 250 media outlets were reg-

istered in Tajikistan in August 2000.

According to the Mass-Media Depart-

ment of the Executive Apparatus of

the President of the Republic of

Tajikistan40 , there were among them:

• 191 newspapers

• 50  magazines

• 7    news agencies

• 19  TV stations

At the time of the writing of this re-

port (October 2000), only one pri-

vate radio station (in Kurgan-Tyube)

had received a license from the State

Committee for Television and Radio.

The Mass-Media Department also

stated that from all media outlets

registered:

• 43 newspapers

• 4 journals

• 6 news agencies

• 18 TV stations

were non-governmental, i.e. private,

or belonging to different companies

(enterprises), or political parties. The

non-private newspapers also include

regional, city, and district papers

spread throughout the country. This

data gives a general overview of the

present structure of the press, their

ownership, and its locations in towns

or in the regions. But those figures

might be subject to quick changes.

During the three weeks preceding

the writing of this report, at least two

new publications (weekly) have been

launched in Dushanbe, but without

bringing any significant change to the

global news offer.

Media structure
............................................................................................................................... ........

40 CIMERA interview with Abdurakhmon
Abdumannonov, Head of the Mass-Media Department
of the Executive Apparatus of the President of
Tajikistan, September 2000.

State Television

The State Television, Tajikistan Tele-

vision (TVT), has one channel, with

a national audience (reaching be-

tween 70% and 80% of the popula-

tion, according to various estima-

tions). TVT is considered to be the

main informational and state propa-

ganda support. As it is hardly acces-

sible in many mountainous villages

of Gorno-Badakhshan Oblast (East

of the country, situated on Pamir

mountains and foothills), the govern-

ment installed satellite dishes to

reach this area. The State television

includes also TV organizations in the

centers of oblasts, and in Khorog, the

center of Gorno-Badakhshan Autono-

mous Oblast. These are small com-

panies, broadcasting on the fre-

quency of the national TVT channel,

usually for 1-2 hours per day, be-

tween 6 and 8 p.m. In the capital

city, Dushanbe, another publicly



owned television is working, Poitakht,

which belongs to the municipality. It

is on the air for four hours per day

(7 – 11 p.m.). The Russian channels

ORT and RTR can be seen almost in

the whole country, and are re-broad-

cast on the basis of an intergovern-

mental agreement with Russia.

Uzbek state TV can be seen only in

some parts of the country.

Private televisions

Around 15 private Televisions are

braodcasting in different regions of

the country, none of them having a

national diffusion. In Dushanbe, only

one private TV station, Somonion has

received a license to broadcast. It

was already issued in 1998, however

the owner, Ikram Mirzoev, could only

pay the fee in June 200041 . Even

though his TV station is licensed to

broadcast one hour per day, Mirzoev

claims that Somonion is in fact broad-

casting seven hours on Sundays, on

the seventh decimeter channel. This

affirmation could, however, not be

checked. The authors of the reports

could not manage to see Somonion

programs, and some observers think

that Somonion is simply not broad-

casting at all, notably because of out-

dated equipment.

In the televisions field, the biggest

diversity can be found in the north-

ern part of the country – the

Leninabad oblast. In Khujand, its

capital, four stations are on the air:

the local branch of TVT (see above),

and three private stations:

Temurmalik, SM-1 and Asia.

Temurmalik is broadcasting three

hours per day, but the station does

not have its own production. It broad-

casts pirate copies of films and con-

certs. Still waiting for an answer to

its application, Asia presently works

without any license. According to the

Chairman of the Leninabad branch

of the State Committee for TV and

Radio Narzullo Dadybaev, the local

authorities “friendly close their eyes

on that”42. Asia is producing news,

as well as several social and cultural

programs.

The most popular station in Khujand

is SM-1. It broadcasts almost 9 hours

during the week, and 12-14 hours

on Sundays. Its license allows it to

broadcast for only 9 hours, but in

this case again the local authorities

close their eyes on this violation.

Apart from its own programs, SM-1

also broadcasts news of the State TV,

and after 1 a.m. – Deutche Welle in

German. SM-1 produces news, pro-

grams of public interest, literary and

religious programs. On Sunday

mornings it broadcasts a two-hours

entertaining and informational pro-

gram, and a weekly program is run

on Thursdays about the activities of

the municipality (20-30 minutes),

which pays for that program.

Small TV stations are working in

Leninabad oblast in the following

towns43:

• Ura-Tyube

• Matcha

• Nou

• Ghulakandoz

• Chkalovsk

One TV station is operation in the

central part of the country, to the

West of Dushanbe in the town of

Tursunzoda.

In the South, in Khatlon oblast TV

stations are situated in the following

towns:

• Asht

• Kanibodom

• Istara

• Panjakent and

• Vorukh, which is a small en-

clave in Kyrgyzstan

• Kurgan-Tyube

• Kulyab

• Vose

• Vakhsh

Not all of them have licenses to

broadcast (see below, section “Li-

censing”).

There is no private TV station in

Gorno-Badakhshanskaya Autono-

mous Oblast, the one working in the

town of Khorog being in fact a branch

of TVT and is broadcasting for two

hours daily on the frequency of TVT.

The relatively strong media presence

in the northern part of the country is

due, according to local journalists,

to the fact that the civil war, in gen-

eral, passed by this region, and also

to the fact that historically, the

Leninabad oblast has always been

better developed, as compared to

other parts of the country. It is es-

pecially obvious in comparison with

the almost non-existence of any kind

of media in Gorno-Badakhshan, a

remote region, which is situated in

Pamir and gets isolated from the cen-

ter of the country for about 6 months

per year, when the snow makes the

.................................................................................................................................................... 15

41 CIMERA interview, September 2000.

42 CIMERA interview, September 2000.

43 Information about the geography of the non-gov-
ernmental TV stations is taken from a Tajikistan TV
map, kindly provided by Christine Kiernan, Country
Director of Internews in Tajikistan.

THE MEDIA SITUATION IN TAJIKISTAN / André Loersch & Mark Grigorian



SYSTEM / STRUCTURE OF MEDIA

crossing of the mountain passes im-

possible.

The Russian military base (201st Di-

vision) rebroadcasts the Russian

channel TV-6, apparently without li-

cense. For Ikram Mirzoev however,

the status of the Russian base is so

high that they have no need to ob-

tain a license, i.e. the government

would not reject them the right to

broadcast (see below, the section

“Licensing”).

Financing of TV stations

Short announcements, congratula-

tions (birthdays, other holidays) and

ads (even though quite rare) consti-

tute the main source of income for

the local TV stations. Nevertheless,

according to Bahodoor Kosimov “they

all are self-sustainable and cover all

their expenses. They have no big ex-

penditures, however”.44  In the North,

an advertising spot costs up to  10

U$ for each broadcasting, while in

the South the rate is no higher than

2 U$. Another source of income is

provided by latent advertising. Ac-

cording to Kosimov, the stations

never sell news items, but they pro-

duce and broadcast 10-15-minute

films, which positively present an

enterprise or a kolkhoz.

The fee for the use of the frequen-

cies represents a high cost. “I pay

1’200 U$ per year, and it amounts to

60% of my annual income,” says

Makhmud Dadabaev, the director of

SM-1. Very high for small local sta-

tions, these sums constitute another

key factor for keeping them under

control, because local authorities al-

ways have the possibilities to find

sponsors for obedient stations, and

to close the intractable ones on the

ground of non-payment. “The sta-

tions are often sponsored by wealthy

people having strong a strong posi-

tion in their region”, says Christine

Kiernan, Country Director of

Internews. Usually, these people are

even members of the authorities. For

instance, in Anis, a small town in

Leninabad oblast, the Mayor of the

town himself owns the TV station.

“They all are would-be independent,”

says Jan Malekzade, the Deputy

Head of the OSCE Mission in

Tajikistan. “But all TV stations are

depending on local authorities”. In

Vose, the station is owned by the

textile factory which pays the sala-

ries of the employees of the station.

The director of the factory supports

the station, and the station recipro-

cally seems to support him, as was

the case during his conflict with the

local “Khokim” (Mayor of the town).

The Khokim tried to close down the

station, but lost three trials. As a

result, he was fired.

The clue for a successful existence

for non-governmental TV stations lies

in maintaining good relations with

local authorities. This helps them to

avoid different kinds of possible pres-

sures (direct torture, tax police,

threats to take away the transmit-

ters, etc.) As an example, it happens

that “a police chief calls you and

says: ‘Listen, you are working be-

cause I do not interfere. You should

continue in a way that I will not be

unhappy with your work’”, said a

journalist in a interview, on condi-

tion of anonymity.

An average monthly salary for a jour-

nalist is around 20 U$. SM-1 pays

more – $ 40-50.

Radio

According to a survey undertaken by

the Independent Center of Sociologi-

cal Research “Zerkalo” in January

2000, four radio stations were avail-

able in Dushanbe. Two are Russian

– Radio Nostalgie, and Mayak. Two

others are different channels of the

Tajikistan State Radio – Sadoi

Dushanbe and Radioi Tojikiston45 .

Radio Nostalgie was re-broadcast in

Dushanbe by radio station NiC, which

was registered, had no license, but

had a special agreement with the

Russian 201st Division. Broadcasting

was suspended by the decision of

NiC46  in summer 2000. In January

2000, Sadoi Dushanbe was sharing

the highest popularity among listen-

ers in Dushanbe with Radio Nostalgie.

“The style of Sadoi Dushanbe is not

traditional for Tajik radio,” writes

“Zerkalo”47 . Sadoi Dushanbe broad-

casts “debates with listeners (…), so-

called live interactive talk-shows,

[with] participation of experts – poli-

ticians, economists in discussion

about life in Tajik society, and mod-

ern Tajik and foreign music.48”

Sadoi Dushanbe reached 29% of

popularity among listeners, and Ra-

dio Nostalgie 30%. The “moderately

conservative” (Zerkalo) Russian

Mayak came into the third position

....................................................................................................................................................16

44 CIMERA interview, September 2000.

45 According to the information of the Tajik Branch
of Open Society Institute Soros Foundation, Sadoi
Dushanbe is half-owned by the government and the
city municipality.

46 CIMERA interview with Zuhra Halimova, Septem-
ber 2000.

47 Information and Analytical bulletin Zerkalo # 1,
January 2000, p.11.

48 Ibid, p. 11-12.



with 22% of respondents’ sympa-

thies, attracting mostly adult and

aged listeners. The state radio sta-

tion Radioi Tojikiston was laying at

the bottom of the chart with 7% of

listeners.49  Two radio stations, NiC

and Asia Plus, were registered in

Dushanbe in 1998, but they still have

not received broadcasting licenses.

Both of them have already received

equipment grants from UNESCO, and

Asia Plus received a grant from the

Open Society Institute to pay for the

license and registration, and get

some training, which has already

been conducted.

Another radio station, Homs, founded

by the UNMOT (UN Military Observ-

ers in Tajikistan) was broadcasting

music, and recently stopped broad-

casting.

Licensing

There is apparently no comprehen-

sive strategy for the future develop-

ment of private electronic media in

Tajikistan, whether composed of a

regional or national audience, which

would be guiding the state policy for

the delivering of licenses and distri-

bution of frequencies. From a legal

point of view, the whole procedure

appears to be a pure formality. But

as seen above, in practice, possibili-

ties to broadcast sometimes seem to

depend more upon the particular

relations TV owners are able to es-

tablish with local authorities -even

being able to broadcast without a li-

cense- than on the central

government’s policy. From an admin-

istrative point of view, TV stations

and radios have first of all to regis-

ter. Then they have to obtain a li-

cense for broadcasting, delivered by

the Committee for Television and

Radio of Republic of Tajikistan. On

the basis of a certificate from this

Committee, they have then have to

obtain a technical permit from the

Ministry of Communications.

Licenses are supposed to be obtained

in accordance with the “Regulation

on the Order of Licensing in Sphere

of Television and Radio” and they are

valid for 5 years. According to the

Regulations (paragraph 7) the deci-

sion about giving or refusing a license

should be taken within 30 days after

the request has been made. How-

ever, the same paragraph stipulates

that in some cases, additional exami-

nation by experts may be needed.

In such cases, the decision should

be taken within 30 days after

completion of the examination. So

far, the practice of the Committee for

Television and Radio of the Republic

has been marked above all by an

extreme reluctance to deliver li-

censes. Applicants have often been

receiving evasive answers, justifying

the postponing of a definitive answer

by upcoming changes in the law, or

no answer at all. The private com-

pany Asia Plus, which has a news

service and a weekly newspaper has,

for example, been waiting more than

two years for its radio license. “We

have been waiting for months with-

out receiving any kind of answer”,

recalls Umed Babakhanov, director

of the agency. “Then we were given

stupid arguments, evoking adapta-

tions of the law which would have

made the Committee unable to take

any decision before those adapta-

tions would be accomplished. And

then we simply got tired of all those

procedures.”

Patience seems to be the first virtue

for anyone having the intention to

start a TV or radio station. Even

though the law envisages the possi-

bility for the applicants to contest in

court a negative answer from the

Committee for Television and Radio

(paragraph 24), this never happens

in practice. “No one applies to the

court”, because those who would,

says Kosimov, would then face “the

whole state machine working against

them, and it will mean they will never

achieve what they want. We must

be diplomatic, and wait, wait…”

Somonion, having easily obtained a

license, appears as an exception. It

is generally believed that this is due

to the fact that its owner, Ikram

Mirzoev, had been himself an em-

ployee of the Committee for TV and

Radio and had good relations with

its direction. An opinion which could

be confirmed by the fact that it was

tolerated that he paid his license with

a two-year delay, when the law

clearly says that paymentt should be

effected beforehand to receive a li-

cense. In total, despite these admin-

istrative obstacles, 19 TV stations

have so far succeeded in receiving a

license, not all of them using it, and

none of them broadcasting in

Dushambe, with the exception of

Somonion. According to Kosimov, the

capital city would be given special

attention by the government, as it

.................................................................................................................................................... 17

49 Ibid. No newer polling results are available.

THE MEDIA SITUATION IN TAJIKISTAN / André Loersch & Mark Grigorian



SYSTEM / STRUCTURE OF MEDIA

was not keen to be confronted there

with any alternative opinion. Radio

Homs, which had been launched by

UNMOT is not on the air anymore.

The most revealing indicator on the

present state of the Tajik printed

press is the absence of any daily

newspaper in the whole country.

Most of the newspapers with infor-

mation content are weeklies, with a

few exceptions, such as the govern-

mental Sadoi Mardum, printed in

Tajik, which is coming out twice a

week. Other governmental newspa-

pers are said to be willing to come

out twice a week before the end of

2000. According to the information

of NANSMIT (National Association of

Independent Media of Tajikistan), at

least 20 newspapers are regularly

coming out in the capital Dushanbe.

Eight of them have been founded by

....................................................................................................................................................18

state structures – the government,

the parliament, several ministries,

the Committee of Youth of Tajikistan.

Another one – Minbari Khalq

(People’s Tribune) is founded by the

ruling People’s Democratic Party of

Tajikistan, which is closely affiliated

to the government. Two are run by

opposition parties/groups, others are

private.

State-owned press

148 government-controlled newspa-

pers form the state system of the

press. Its structure has remained

basically the same since the Soviet

period. It is a pyramid with, on top,

the central, metropolitan newspa-

pers, followed by the provincial

(“oblast”) newspapers, the regional

ones (“raion”) and, at the bottom,

the small municipal press (district).

At the first level, there are three of-

ficial governmental newspapers:

Jumhurriet (Republic, in Tajik);

Narodnaya Gazeta (People’s News-

paper, in Russian) and Khalk Ovozi

(Voice of the People, in Uzbek). One

newspaper – Sadoi Mardum (Voice

of the People) belongs to

thepParliament. These newspapers

publish all Presidential decrees, all

bills, approved by the parliament,

other official information. “Their mis-

sion is to cover the events in the re-

public. They publish official informa-

tion, literary works, analyses,” ac-

cording to Abdumannonov

Abdurakhmon.50

All oblast newspapers are state-sub-

sidized. The state-budget subsidies

are directed to them through the Min-

istry of Culture. Another part of fi-

nancing comes from the Khukumats

(regional administrations, municipali-

ties). The Leninabad oblast

administration’s Leninabadskaya

Pravda comes out twice a week,

which makes it unique for the re-

gional press, an exceptional case for

the whole Tajikistan where almost all

newspapers are weeklies. At a lower

administrative level, the local news-

papers are in principle totally funded

from the local budgets. In a few re-

gions, OSCE launched projects of re-

habilitation of those local newspa-

pers, funded by external donors (see

below, “activities of the international

organizations”).

Private media

Two relatively big press groups hold

leading positions in the market of the

non-governmental press in

Tajikistan.

One of them belongs to Akbarali

Sattorov, who owns:

• Digest-press (in Russian)

• Charkhi Gardun (in Tajik)

• Avicenna (in Russian)

• Vechernij Dushanbe (in Russian)

• Aladdin (in two languages)

The second big media owner is Sharif

Hamdamov, who owns:

• Crime-Info (In Russian)

• Oila (in Tajik)

• Tojikiston (in three languages

– Tajik, Russian, English)

Press
............................................................................................................................... ........

50 CIMERA interview with Abdumannonov
Abdurakhmon, Head of the Mass-Media Department
of the Executive Apparatus of the President of
Tajikistan, September 2000.



.................................................................................................................................................... 19

Others are founded by news agen-

cies and business companies.

The analyses of the polling center

Zerkalo in January-March 2000 show

that the ten most popular newspa-

pers in the country were51:

Newspaper          Founder (Owner)

Digest-press

Akbarali Sattorov

Charkhi  Gardun

Akbarali Sattorov

Avicenna

Akbarali Sattorov

Crime-info

Sharif Hamdamov

Vechernij Dushanbe

Akbarali Sattorov

Biznes i Politika

Sham company, NANT news agency

Asia +

Asia + news agency

Oila

Sharif Hamdamov

Sadoi Mardum

State (Parliament)

Narodnaya Gazeta

State (Government)

The eight first places were occupied

by privately-owned newspapers, and

only the last two – by state media.

Akbarali Sattorov with his four news-

papers in the 1st-3rd and 5th places

is the doubtless leader of the press

market.

Akbarali Sattorov’s press group

Akbarali Sattorov graduated from the

faculty of journalism in Saint-Peters-

burg State University in 1990. He

then worked for the parliamentary

Sadoi Mardum, where he headed the

political department until 1993. Be-

cause of a too low salary, he decided

to change his profession. Sattorov

was then importing goods from China

and  selling them in the market when,

as he recalls: “One day I looked

around me and thought: ‘Am I going

to spend all my life in the market? I

am a journalist, I have a profes-

sion.”52  So, in 1994 he bought Rus-

sian, Kazakhstani, Uzbek newspapers

and started a newspaper, which con-

sisted of articles reprinted from the

foreign press “about life of popular

people, high-life chronicles, interest-

ing events, facts, family and love

stories53.” After 6-7 months “Digest-

Press” became the most popular

newspaper in Tajikistan. “This type

of digest is always popular,” believes

Sattorov. Digest-Press is printed in

Russian, on 16 pages of A3 format.

The declared circulation is 8,00054.

His next newspaper was Charkhi

Gardun (Wheel of Fortune). It is also

an example of market-oriented en-

tertainment medium, in Tajik.

Charkhi Gardun prints stories con-

centrating on moral and family prob-

lems, love stories. But, according to

Sattorov, this is only a part of the

contents of the newspaper. He says

that the main goal of Charkhi Gardun

is to inform the society about the cul-

tural life of the country. The love sto-

ries and dramas are needed to at-

tract the attention of the readers and

make the newspaper financially vi-

able. Charkhi Gardun appears on 16

pages of A3 format. The declared cir-

culation is 2,500.

The same combination of commer-

cial approach with the aims of tradi-

tional press was applied to Sattorov’s

next newspaper: “Avicenna”. “The

aim of that newspaper is to provide

medical information, medical educa-

tion,” explains Sattorov. “To attract

readers, we print crosswords,

puzzles, logical games and problems.

The newspaper is so popular that

people keep calling us from hospi-

tals, asking, whether the medicines

they were given are good for them

or not.” Officially, Avicenna is a

supplement to Charkhi Gardun. It is

printed in Russian on 16 pages of A3

format, its declared circulation is

2,500.

Sattorov’s only newspaper present-

ing a content closer to the informa-

tive role of the press is Vechernij

Dushanbe. He bought that newspa-

per in 1998 after Javokhir Kabilov,

the then editor of the newspaper

(called at that time Vechernie Vesti),

was forced to emigrate. Vechernij

Dushanbe, declares its owner, is pro-

presidential: “I am financing this

newspaper and, therefore, I decide,

which party or political figure it will

support”. It is in Russian, has 16

pages of A3 format, and its declared

circulation is 2,500. Sattorov’s most

recent newspaper is Aladdin, for chil-

dren. It contains puzzles, games,

logical problems, easy crosswords for

children, entertaining materials.

Aladdin is printed on 16 pages of A3

format. The declared circulation is

2,500. Sattorov presents himself as

a pure businessman. “Before open-

ing a new newspaper, I must be sure

that it has at least 2,000 potential

51 See Zerkalo # 1-3, 2000. The aggregate ratings
of newspapers are determined by calculating the av-
erage ratings for three months altogether.

52 CIMERA interview, September 2000.

53 Zerkalo, # 1, p.9.

54 “The owners of the commercial newspapers will
never declare their real circulations. They put lower
figures in the newspapers to avoid taxation problems,”
according to Galina Nazarova.

THE MEDIA SITUATION IN TAJIKISTAN / André Loersch & Mark Grigorian



SYSTEM / STRUCTURE OF MEDIA....................................................................................................................................................20

readers”, he says, adding: “I am do-

ing business on information. I do not

care, who will occupy the ministerial

posts. I have no political interests. I

am interested in money, bread. I

have 120 employees, and I must

think about them.”

Sharif Hamdamov’s press group

Crime-Info: This newspaper prints

criminal chronicles, long stories about

bloody murders and rapes. It also

contains a question-and-answer

page where attorneys answer the

questions of the readers. Another

three pages are dedicated to private

announcements. The newspaper also

publishes horoscopes, tests and

crosswords – an important set of en-

tertaining materials. Though Crime-

info is published in two languages,

Russian is more popular. Many sto-

ries are reprinted from the Russian

press. The newspaper is printed on

16 pages of A3 format. Its declared

circulation is 3,000 but, according to

the owner, the real figure would be

21,000.

Oila (Family) is out of politics. “This

newspaper is the carrier of melo-

drama, soap operas,” says Galina

Nazarova. “This makes it popular

mostly among women. It is con-

stantly publishing family issues”. It

is printed in Tajik, also on 16 pages

of A3 format. Its declared circulation

is 2,000 but, according to the owner,

the real figure would be 18,000.

Tojikiston was founded by the law-

enforcement agencies of Tajikistan in

1997 and Hamdamov was the edi-

tor. The newspaper was focusing on

crime. After three-years’ work,

Hamdamov became disappointed

with the little support that the

founders of the newspaper were pro-

viding and decided to separate from

them. So, in 2000 Tojikiston was re-

registered with new founders but

with its old name. It is printed in

three languages: Tajik, Russian and

English, on 16 pages of A3 format.

Its circulation is not declared. Accord-

ing to the owner it is 6,000. He says

it used to be 12,000 when Tojikiston

belonged to the law-enforcement

bodies, because the latter were buy-

ing half of the circulation.

Owners of both media groups are

making business with tabloid press.

But both have one “serious” news-

paper, which should satisfy more so-

phisticated audience. While Vechernij

Dushanbe is one of the most popu-

lar newspapers in the country,

Tojikiston is relatively new (the first

issue of the renewed formula was

printed on September 8, 2000), and

it intends to attract the expatriate

community’s attention. “We would

like to inform our readers in their own

language,” says the Editor’s Note in

the first renewed issue55 . However,

Digest-Press, Avicenna, Crime-Info,

Charkhi Gardum are not pure tab-

loids. They lack original materials,

they are not focused on Tajik life and

Tajik characters, most of the stories

being taken from the Russian press.

Newspapers with political content

Biznes i Politika generally benefits

from a good reputation. “It is a good

newspaper,” says Galina Nazarova.

“It has its own identity. It does not

reprint articles from Russian press.

Their own material is of high quality.

It differs from other newspapers in

the country both by style and con-

tent. People read it.” Mukhtor

Bokizoda, the Chairman of the Fund

for Memory and Defense of Journal-

ists’ Rights56 , agrees with Nazarova:

“Biznes i Politika gives interesting

information. Sometimes it also raises

serious problems.” Biznes i Politika

comes out in Russian on 4 pages of

A2 format. According to the editor,

its real circulation is about 5,00057.

Asia Plus was founded by the news

agency of the same name. Zerkalo

describes Asia Plus as an intellectual

edition58. Nevertheless, the news

presented, which is of a social and

political nature, only represent 5 or

6 pages of the newspaper’s total of

16. The other pages are filled with

announcements, ads, and tabloid-

style articles about, for example,

dogs that were sent to the outer

space and returned to Earth as men,

or two lesbians who will give birth to

children of two gays59. Asia Plus is

published in Russian, it is printed on

16 A3 pages. Its declared circulation

is 1,500 copies.

On the political parties’ side, Najot

is one of the oldest opposition news-

papers in the country. Founded in

1991 by the Islamic Revival Party, it

was banned on June 21, 1993 ac-

cording to a decision of the Supreme

Court of Tajikistan60. It then came out

in exile, in Afghanistan, from Decem-

ber 1994 until 199761. It resumed its

publication in Tajikistan in Novem-

55 Tojikiston, September 8, 2000, # 33 (167).

56 CIMERA interview, September 2000.

57 CIMERA interview, September 2000.

58 Zerkalo # 1, 2000, p.10.

59 See Asia + # 34, from September 15, 2000.

60 Oleg Panfilov, op. cit.

61 CIMERA interview with Mukhiddin Idizoda, Edi-
tor-in-Chief of Najot, September 2000.



.................................................................................................................................................... 21

ber 1999 after the ban had been

lifted in August of the same year. In

August 2000, the state press distri-

bution agency refused to sell Najot,

because it is not printed in Sharki

Ozod, the government-controlled

printing house. Mukhtor Bokizoda

states that Najot is printed in a pri-

vate printing house. This fact is not

mentioned in the newspaper because

the editors allegedly fear that such

a mention would attract a tax inspec-

tion of this company, in an attempt

to find a way to interrupt the publi-

cation of this opposition newspaper.

Mukhiddin Idizoda, the editor, is said

to be constantly intimidated. He re-

ceived threatening telephone calls

announcing that his wife would be

raped and his children killed. He in-

formed Said Abdollo Nuri, the leader

of the Islamic Revival Party, but the

latter allegedly did nothing to guar-

antee his security. “I am scared, I

will leave the country,” says

Mukhiddin Idizoda.

Mizon is a newspaper founded by the

news agency of the same name, and

its first issue was published on Sep-

tember 7, 2000. According to

Asadullo Valizoda62, the founder and

Editor-in-Chief of the agency and

newspaper, it has the intention of

being critical in respect of the pow-

ers, whatever their political orienta-

tion. Some sources indicate that

Mizon’s position would be close to

those of the Islamic Revival Party.

Mizon comes out on 8 A3 pages and

with a declared circulation of 1,500.

According to Valizoda, the real fig-

ure would be higher than 2,000.

Economy of the newspapers

The competition among editors is not

the only factor which explains the

general lack of information on the

financial resources of the media in

Tajikisan. The regular tax inspection

visits after publication of material

unpleasant to the authorities obvi-

ously only reinforces the mistrust of

the media-owners in giving precise

figures. Nonetheless, the few partial

elements gathered during this en-

quiry indicate that, from an economic

point of view, the newspapers in

Tajikistan can be divided into three

groups. The first group consists of

governmental press – Sadoi Mardum,

Jumhurriet, Khalk Ovozi and

Narodnaya Gazeta. The state covers

all their expenses. “None of them

corresponds to any popular demand,”

writes Gulchekhra Mansurova, “as

they primarily publish resolutions,

government decisions and official

chronicles, and cannot afford to “im-

provise” and thus improve their con-

tent. With their miserable circulation

of 700 to 2,000 copies, 75% of cir-

culation is secured by subscriptions

sold to state bureaucrats, and only

25% goes into retail. According to

the Chief Editor of one of these pa-

pers, the cost of printing them would

be 4 times higher than the whole-

sale selling price.”63

“The independent and state news-

papers are not in equal conditions,”

says the editor of a private newspa-

per. “The governmental newspapers

are completely financed by the state,

therefore they have no problems with

the rise of prices of the printing ser-

vices or taxes. One of the state news-

papers – I do not want to name its

title – owes the printing house about

1.5 billion rubles (about 680,000 U$).

Our newspaper would  be immedi-

ately closed if I had only a 300,000

rubles debt (about 140 U$).”

The second group consists of non-

governmental newspapers with po-

litical content: Asia Plus, Biznes i

Politika, Vechernij Dushanbe, Najot,

Mizon, Tojikiston. None of these

newspapers is self-sufficient. Najot

is financed by the Islamic Revival

Party; Mizon is said to be financed

by the same party though some ob-

servers claim that the source of their

finances come from the information

agency of the same name. Asia Plus

benefits from a grant from the US

Embassy which helps it to survive.

Otherwise, it is financed by its news

agency. Vechernij Dushanbe and

Tojikiston are financed from the in-

come that their owners gain from the

tabloids of those media groups.

Sharif Hamdamov says about

Tojikiston: “We are trying to develop

a social-political newspaper for the

elite. It is not self-sustainable, and

will never be. We are printing it on

the income from two other newspa-

pers – Oila and Crime-Info.” The main

sources of the financing of Biznes i

Politika remain unclear.

The third group is formed by “tab-

loids”, which are income-generating

enterprises and, as seen above,

sometimes contribute to helping the

newspapers with political content to

survive. Their main source of income

62 CIMERA interview, September 2000.

63 Gulchekhra Mansurova. “The Market Economy
and Mass Media in Tajikistan”, CAMsP,
www.camsp.osh.kg/pechbilleng/pubister4.htm

THE MEDIA SITUATION IN TAJIKISTAN / André Loersch & Mark Grigorian



SYSTEM / STRUCTURE OF MEDIA....................................................................................................................................................22

comes from street-sales. Some fi-

nancing comes to the newspapers

from advertising. However, there are

very few advertisers in the country.

“There are almost no advertisers

because there is no production – the

country is in a deep economic cri-

sis,” says an editor. “The potential

advertisers, in their turn, are afraid

of making their names known be-

cause they are scared of the racket

and of the taxation office. But, mostly

of the racket. The international agen-

cies are the biggest advertisers. In

fact, they are publishing announce-

ments but, they are doing that

openly, with no fear. Others are

avoiding.” Presently, the price of one

square centimeter of advertisement

in a newspaper costs around 200-

300 Tajik rubles (9.5 – 14 cents), de-

pending on the newspaper. As an

exception, Asia Plus, according to the

estimations given by its director

Umed Babakhanov, would have ben-

efited from advertisements amount-

ing to 40% of the income of the

newspaper in September. But, un-

derlines Babakhanov, this especial

high proportion is due to the par-

ticular situation of Dushanbe, with

the presence in town of numerous

international organizations, whose

announcements constitute the big-

gest part of all the advertisement in-

come of the newspaper. The budget

of a private weekly, due to start in

Khudjand with the support of OSCE,

confirms the general low potential of

advertisements in the country. OSCE

representatives, in the best case, do

not expect more than 5% of the in-

come of the newspaper from adver-

tisements64. And the budget for the

first year of functioning of this news-

paper only foresees advertisement

income as 2% of the total budget.

Latent advertising constitutes a big-

ger source of income. It is widely

used and it takes the form of articles

published in a newspaper and posi-

tively describing either a personality

or an enterprise. An editor says:

“Usually, I go to the director of a big

enterprise and tell him: ‘Listen, your

enterprise has to tell the people of

Tajikistan about your problems, your

everyday life and (if there are some)

achievements. You pay for the space

in the newspaper.’ Usually, I do not

name the price, they pay as much

as they want.” Reliable sources say

that a newspaper like Biznes i

Politika, a private newspaper in

Dushanbe, would charge $ 50 for 1/

4 of the newspaper’s page (equal to

one A4 page).  The fees for latent

advertising are usually paid in cash.

According to a reporter from

Vechernij Dushanbe, only the editor

and the owner are entitled to decide

the publication of latent advertising,

the journalists having only the pos-

sibility to bargain the prizes with the

“customer”. The editor of another

newspaper says that the income from

latent advertising is paid to the em-

ployees of the newspaper as a pre-

mium every three months. In non-

governmental controlled press the

fees are generally used to pay sala-

ries which usually are higher than in

the state-controlled press (on an

average 50,000 rubles /approxi-

64 CIMERA interview with Sebastien Trives, Head
of OSCE Khudjand Field Office, September 2000.

mately $ 24/ in private press vs

30,000 /about $ 14/ in governmen-

tal press).

All newspapers buy paper from in-

termediary private companies. The

price mentioned by editors varies

from $ 650 to $ 1.000 per tone. The

high price of the paper available in

Tajikistan -which does not produce

any- is a big obstacle for any devel-

opment of the press in the country,

and the possible transformation of

any of its weeklies into dailies. Ac-

cording to Umed Babakhanov, the

price of the paper alone would rep-

resent 30% of the expenses for Asia

Plus. In the budget of the weekly

OSCE is planing to support in

Khudjand, this cost represents

around 20% of the expenses of the

budget for the first’s year function-

ing.

Almost all the newspapers are

printed in the biggest printing house

in Dushanbe – Sharki Ozod. The 14-

storey building, where most of the

newspapers are situated, belongs to

the Sharki Ozod Publishing House.

This system of gathering in one place

the redaction of newspapers and a

big publishing house to print them

was established in the 1970s, and

such buildings were then constructed

in many republics of  USSR.



.................................................................................................................................................... 23

The American organization

Internews, the Open Society Insti-

tute (OSI) and the Organisation for

Security and Co-operation in Europe

(OSCE) appear to be the most regu-

larly active organizations in media

support in Tajikistan, with activities

already or potentially influencing the

media structure in the country. To-

gether, they organized different

seminars on legislative issues for

journalists.

Internews, which started its activi-

ties in Tajikistan in 1995, concen-

trates on its usual activities: support

for private television with training

seminars including all professional

aspects of TV’s work, from manage-

ment to journalism. Internews is also

investing a lot of effort in respect of

the legal plan, actively lobbying to

bring changes in the “Law on Televi-

sion and Radio” and other legal texts

about media, strengthening the po-

sition of the private electronic me-

dia, and organizing seminars on le-

gal issues for all journalists, includ-

ing those working for state media.

Feeling the need for a more substan-

tial training program, and willing to

organize longer seminars, Internews

is planning the opening of a school

of journalism next year, in collabo-

ration with OSI. Internews does also

distribute some limited grants for

equipment for TV stations.65

Also involved in journalists’ training,

OSI is paying particular attention to

printed and radio journalism in or-

der to be complementary to

Internews. Present training activities

mainly consist in sending journalists

to be trained abroad, event if, so

Zuhra Halimova, Executive Director

for OSI in Tajikistan, it is not always

easy to find candidates with a suffi-

cient level of English language to

really benefit from such an experi-

ence. Occasionally, OSI also gives

some grants as it did, for example,

to the Union of Journalists, to have

texts translated such as the Charter

of freedom of press, some laws, or a

manual for journalists. For next year,

OSI is planing to organize training,

possibly in collaboration with BBC,

for radio producers. Together with

Internews, OSI is also willing to start

a school for journalists in Tajikistan,

possibly with four-month sessions

per year, as well as special training

for “rural newspapers”.66

Apart from the organization of semi-

nars on different issues for journal-

ists, OSCE has been developing these

last years a concept of “rehabilita-

tion” of district “community” news-

papers, particularly in Southern

Tajikistan (details in the annexed

report on the SDC financed media

projects in Tajikistan). Owned by the

local authorities, the newspapers re-

habilitated within the framework of

those projects were a legacy of the

old Soviet media structure in

Tajikistan. Initially motivated by the

idea of providing information to the

readers of some areas cut off from

the Dushanbe’s media during the

period of elections (1999 and 2000),

those rehabilitation projects did not

bring any particular change to the

general media structure in the South.

They, nevertheless, sometimes filled

a complete gap of local news and

allowed journalists from those areas

to get back to work, even in a very

limited framework. For the future,

OSCE has decided to actively sup-

port the development of private

media. In Kurgan-Tyube, south of

Dushanbe, it will launch a private TV-

radio company (the radio part being

financed by the Swiss Development

and Co-operation office from

THE MEDIA SITUATION IN TAJIKISTAN / André Loersch & Mark Grigorian

V. ACTIVITIES OF INTERNATIONAL ORGANIZATIONS

65 CIMERA interview with Christine Kiernan, Coun-
try Director, and Bahodoor Kosomov, Managing Di-
rector Internews, Tajikistan, September 2000.

66 CIMERA interview with Zuhra Halimova.



ACTIVITIES OF INTERNATIONAL ORGANIZATIONS....................................................................................................................................................24

Dushanbe). The structure of the com-

pany is entirely private, but a con-

tract will link the Director to OSCE

during the whole period of the

project. During that time, the func-

tioning of the company will be en-

tirely financed by an external donor,

with the aim to give enough time to

the station to become self-sustain-

able. As an implementing agency, the

OSCE will have a co-responsibility in

the editorial content of the programs,

and will exert an overall financial

control on the management of the

station. The radio part of this project

will be of particular interest, for dif-

ferent reasons. First of all,  the

Kurgan-Tyube radio station will be

the first local private radio ever work-

ing in Tajikistan. Then, taking into

consideration the particularly difficult

economic situation of the country,

radio represents probably the easi-

est way to establish a new offer in

terms of news among the public.

In the northern part of the country,

OSCE is going to implement other

projects with the aim to directly sup-

port the creation of private-owned

media. Two projects are foreseen:

the creation of a weekly newspaper

and of a press agency in the

Leninabad area (Khudjand). The

same structure will be put in place,

as for the TV-radio in Kurgan-Tyube.

The donor will be external (the Dutch

Government in the case of the news-

paper) and OSCE will be the imple-

menting agency. For the newspaper,

the project includes a financial con-

trol on the part of OSCE, which will

report to the donor on a quarterly

basis. The editorial line will be de-

termined by an agreement signed

between the newspaper and OSCE,

including a series of commitments

from the newspaper to respect cer-

tain standards in terms of content

and management of human re-

sources. The news agency will be

working on the model of Asia Plus

information bulletin: three times per

week, with news in English, Russian

and Tajik, aiming at providing pres-

ently non-existent information about

Leninabad oblast. In the future, the

agency will try to have correspon-

dents in the whole region of the

Ferghana Valley, including

Uzbekistan and Kirgizstan. The

weekly newspaper to be started in

Khudjand will be a generalist one,

trying to bring quality news, infor-

mation and analyses in the region.

It is interesting to note that all per-

sons in charge of these projects for

OSCE placed accent on the neces-

sity to have an everyday presence

in the redaction, whether in the ra-

dio, the agency or the newspaper, in

order to ensure an optimal follow-

up as well as providing permanent

training on the spot.


